Vastaa aiheeseen: SRL ja tarkastustyöryhmä
Kaksi viikkoa ennen kokouspäivää pitää olla kokouskutsu julkaistuna. Keskeytyneessä kokouksessa päätettiin, että jatkokokous on pidettävä kesäkuun loppuun mennessä. Kutsu pitää olla siis julkaistuna 16.6.2026 ja hyvän hallintotavan mukaan kokouksen materiaali pitää olla tuolloin myös saatavilla.
Tarkastusryhmällä tulee jäämään työ pahasti kesken, tässä ajassa ei enää ehdi tarkastusta tehdä keskeytyneen kevätkokouksen pöytäkirjan päätöksen mukaisessa laajuudessa, kun hallitus asian kanssa pelleilee. On vielä tilannut omin päin sekä kevätkokouksen vastaisesti oman raportin määrittelemällään toimeksiannolla.
Vetoaa vielä esteellisyyteen, ihan kuin talousasioita tarkastellessa olisi mahdollista olla mitenkään puolueellinen. Joko asiat on tehty oikein tai sitten ei. Ei näissä ole mitään tulkintakysymyksiä.
Kuvaavaa on, että medialle on annettu lausunto, jossa todetaan että muutamia tietoja on annettu, ettei tarkastustyöryhmä tule olemaan tyytyväinen hallituksen päätökseen tietojen luovuttamisesta ja että virheitä varmasti löytyy mutta pitää keskittyä hyvään mitä ollaan saatu aikaan 🙂 Tässä vaiheessa kun kävi useamman viikon jälkeen selväksi etteivät oikeasti pysty tarkastusta estämään. Hallituksen viestinnässä on keskitytty esittämään tarkastusryhmä epäilyttävässä valossa, kuinka koko tarkastus on haitallinen, ongelmallinen ja vaikea. Hallituksen harjoittama viestintä on jo pitkään ollut kaukana asiallisesta ja normaalista tiedottamisesta.
Tietävät siis itsekin ettei toiminta kestä tarkastelua. Ja niin ollaan täällä kentän laidallakin huomattu sama asia mutta laajuus tulee lyömään ällikällä.. Kun tarkastustyöryhmä pyytää tilintarkastajan muistioita ja antamia kirjallisia ohjeita, niin oikea vastaus on ettei sellaisia ole annettu 🙂 Niitähän ei tosiaan anneta, jos kaikki kunnossa.
Nämä ei suostu julkaisemaan edes aikaisempien vuosien tilintarkastajan julkisia lausuntoja vaan ovat vilauttaneet niitä kokouksessa, jolloin jäsenistöllä ei ole edes tosi asiassa mahdollisuutta lukea tätä pitkää pääosin määrämuotoista tilintarkastuskertomusta ja kiinnittää huomiota onko siellä mainintaa hallitukselle annetuista ohjeista ja/tai muistioista.
Tämä on kuitenkin iso perusta sille myönnetäänkö hallitukselle vastuuvapaus tilikaudelta vai ei ja käytännössä ainoa keino jäsenistön arvioida hallituksen luottamusta ja asioiden hoitoa.
Mikä tahansa hallitus katsoisi tässä vaiheessa epäonnistuneensa tehtävässään ja ymmärtäisi jättää toimen. Mutta mitä tekee tämä hallitus? Jää edelleen jatkamaan ja edelleen samojen haitallisten toimintatapojen kanssa, josta sitä on täysin syystä kritisoitu.
Tilikauden 2025 osalta sekä tilin- että toiminnantarkastajan lausuntojen mukaan toiminta ei ole ollut asianmukaista ja tilintarkastaja toteaa yksiselitteisesti hallituksen toimineen lain vastaisesti. Tämän seurauksena on menetetty satoja tuhansia euroja eikä vaikutukset negatiivisista lausunnoista jää taloudellisesti ja toiminnallisesti tähän suoraan vahinkoon.
