Vastaa aiheeseen: SRL ja tarkastustyöryhmä

    pistepiste
    23.05.2026, 15:27 #1052

    Asia on monisyisempi ja laajempi kuin kukaan osaa kuvitellakaan. Liiton toiminta ei moneltakaan osin hallinnon puolelta ole asianmukaisesti ja sääntöjen mukaan hoidettu. Tätä tarkastusta ja asioiden esiin tulemista jäsenistölle se koittaa nyt kaikin tavoin jarruttaa ja estää.

    Useita liittokokouksen päätöksiä on jo tätä ennen jätetty toimeenpanematta ja viivytelty. Tämä mitä nähdään liittyen päätettyyn tarkastustyöryhmän työhön on hallituksen toimintatapa ihan yleisestikin liitossa ja asioiden hoidossa, ollut vuosia ja on todella törkeää – vastoin kaikki toimintasääntöjä ja lakia.
    Tosin osa hallituksesta ei taida edelleenkään edes ymmärtää menettelyjensä ja toimintatapojen olevan väärin tai ne huonosti ja väärin hoidetut asiat voi heidän mielestään kuitata sillä että tehdään hyvääkin.

    Hallitus myös yrittää kaiken aikaa ohjata keskustelun asiattomasta, huolimattomasta ja väärin toimivasta hallituksesta vapaaehtoisten jaksamiseen ja kuinka asioista keskustelu ja näiden sääntöjen vastaisten toimien esiin tuominen tuo huonoa mainetta lajille. Oishan se kiva jos hallitus noudattaisi sääntöjä ja määräyksiä sekä lakia, niin ehkä niitä vapaaehtoisia olisi enemmänkin lajin parissa? Eikä olisi edes mitään mistä keskustella? Nyt ikävä kyllä on tullut esiin niin röyhkeää ja harkitsematonta käytöstä ja asioiden hoitoa sekä hoitamattomuutta, ettei hallituksella ole mitään edellytyksiä enää jatkaa toimessa.

    Kevätkokouksen jatkokokouksessa ei pidä missään nimessä myöntää hallitukselle vastuuvapautta ja mikäli hallitus on edelleen ollut luovuttamatta tarvittavia aineistoja työryhmälle, kevätkokouksen on päätettävä erityistilintarkastuksesta. Tästä hallituksesta on päästävä eroon. Se on se joka lajille ja liitolle mainehaitan on aiheuttanut ja aiheuttaa koko ajan sekä uuvuttaa vapaaehtoiset ihan sillä ettei toiminta kestä tarkastelua. Kukaan järkevä ja toimintakykyinen, ammattitaitoinen ja asioista perillä oleva ei missään nimessä lähde liiton toimintaan mukaan niin kauan kuin täysin aivottomasti toimiva joukko toimintaa ohjaa.

    Hallitus perustelee tietojen ei luovuttamista lailla, tietosuojalla ja GDPR mutta suurimpaan osaan pyydetyistä aineistosta ei liity mitään tietosuojaongelmia, saati mitään tällaisia lakeja ole olemassakaan. Samoin salassapitosopimus, jota hallitus pitää normaalina sisältää keskeytyneen kevätkokouksen päätöksen sekä liiton oman hyvän hallintotavan vastaisia ehtoja, joten on itsestään selvää ettei yksikään tarkastusryhmän jäsen tule allekirjoittamaan tuollaista paskaa erityisen. Tässä kohtaa erityisen ongelmallista ja käsittämätöntä on miten hallitus on katsonut edes mahdolliseksi tällaisia ehtoja esittää. Saati joku 50 000 € henkilökohtainen sakko, jolle ei ole mitään tuottamuksellista perustetta vaan LIITTOKOKOUKSEN päätös. Ja tämä esitetään tavanomaisena!? Tämä hallitus todella elää irrallaan todellisuudesta ja soveltaa niin sääntöjä, määräyksiä kuin lakia itselleen parhaiten sopivaksi katsomallaan tavalla, kun tarvetta ilmenee mutta omassa toiminnassa lähinnä pyyhkii näillä persettään.

    Loading spinner