Paljonko maksat ratsastustunnista?

  • Tämä aihe on tyhjä.
  • Julkaisija
    Viestit
      • Ahoi
        20.05.2026, 20:32 #974

        Tuntuu, että ratsastustuntien hinnat kallistuvat jatkuvasti. Meillä Keski-Suomen alueella suht isossa ratsikoulussa tuntihinnat ovat nousset lähes joka kausi. Varmasti yleinen hintojen nousu vaikuttaa, mutta silti tuntuu välillä turhauttavalta maksaa suht suolaista hintaa esimerkiksi 8 ratsukon viikkotunnista. Miten muilla, oletteko joutuneet vähentämään harrastamista hintojen vuoksi ja löytyykö vielä kohtuuhintaisia talleja?

        Loading spinner
        Vastaa
        • Equi
          21.05.2026, 09:54 #989

          Ymmärrän kyllä hyvin tallinpitäjien paineet nostaa tuntihintoja kun hevosten kulut nousee. Ja toisaalta osaava henkilökunta maksaa ja osaavasta opetuksesta mielellään maksankin. Meillä Uudenmaan alueella ryhmätunti 8 hlön ryhmässä on 59e. Toki asiakkaana tuohon hintaan vaadin, että hevonen on hyvin hoidettu, varusteet asianmukaiset ja opettaja koulutettu henkilö.

          Loading spinner
          Vastaa
          • hjkl
            28.05.2026, 08:06 #1162

            Itse maksan Pohjois-Savossa ryhmätunnista 35e tunti, mikä on mun mielestä vielä hyvin kohtuullinen hinta. Hinta oli aikaisemmin halvempi, mutta on pikkuhiljaa noussut ja tulee ilmeisesti nyt taas nousemaan. Taitaa hinnat nousta kaikilla talleilla ympäri Suomea. Toki aina etelässä ja isoissa kaupungeissa maksanut enemmän. Pohjoisessa saa tunteja varmasti vielä halvemmalla mitä täällä Savossa. En ole itse joutunut vähentämään harrastamista. Jos asuisin esim. Uudellamaalla, niin sitten en varmasti pystyisi harrastamaan yhtä paljon.

            Loading spinner
            Vastaa
              • Equi
                28.05.2026, 09:16 #1169

                On kyllä tosiaan alueellisia hintaeroja vielä jonkin verran. Tuo 35e tuntihinta kuulostaa kyllä hyvinkin kohtuulliselta verrattuna etelän hintoihin. Monesti mietin, että onko se pelkkä tilojen/kiinteistöjen vuokra, mikä tekee eron, sillä esimerkiksi kuivikkeet ja rehut taitaa nykyään olla suht samanhintaisia ympäri Suomea? Toki jos tallilla on itsellä esim. peltoa, josta saa heinät tehtyä omaan käyttöön niin vaikuttaa varmasti.

                Loading spinner
                Vastaa
                • banana
                  28.05.2026, 11:17 #1182

                  Kanta-Hämeessä useammassa r-koulussa tuntihinnaksi tulee kausarilla 33-38€, pidän oikein kohtuullisena kun ryhmäkootkin yleensä lähempänä viittä ratsastajaa ja laadukas opetus. Hevoset ei tosin niin laadukkaita kuin monessa pk-seudun koulussa, siitä olisin valmis maksamaan enemmänkin. Investointi hevosiin on varmasti suuri, mutta uskon että kysyntää riittäisi vaikka vähän kalliimille tunneille, joissa sit näitä laadukkaapia hevosia olisi käytössä.

                  Loading spinner
                  Vastaa
                  • hjkl
                    28.05.2026, 12:04 #1199

                    Veikkaisin juurikin tonttien hintojen ja vuokrien vaikuttavan isosti hintaeroihin. Uudeltamaalta löytyy varmasti myös enemmän laadukkaita talleja, joissa hienot hevoset ja laadukkaat puitteet harrastamiselle. Isot hevosmäärät vaativat enemmän työntekijöitä, jolloin on isommat henkilöstökulut.

                    Isoilla paikkakunnilla on myös enemmän harrastajia. Joillekin talleille voi olla jopa jonoa. Kun harrastajia riittää, hintakin voi olla korkeampi. Olen itse asunut aina pienillä paikkakunnilla, joissa ratsastuskoulut ovat olleet max 20 hevosen talleja. Tunneilla on aina ollut vapaita paikkoja. Hintoja ei ole varmaan silloin niin helppo nostaa, koska harrastajia ei riitä.

                    Loading spinner
                    Vastaa
                  • Nekku
                    29.05.2026, 07:09 #1215

                    Jännä muuten, että jonkin verran kun puhutaan että tärkeää olisi että ratsikoululuilla on laadukkaita hevosia, niin mitä tämä laadukkuus tarkoittaa? Itse en kaipaa säpäköitä kisahevosia, vaikka olisi koulutettu kuinka pitkälle. Itse pidän kovasti vähän rotevamman tyyppisistä, liikkeiltään tasaisista, hyvin käyttäytyvistä ja rauhallisista tuntihevosista.

                    Loading spinner
                    Vastaa
                    • Riesa
                      30.05.2026, 17:21 #1239

                      Minulle laadukas tuntihevonen tarkoittaa ennen kaikkea sellaista, joka soveltuu tehtäväänsä. Ei sillä ole väliä osaako hevonen vaativia koululiikkeitä, jos se ei sovellu tavallisille ratsastajille. Hyvä tuntihevonen on turvallinen, terve, liikkuu omalla moottorilla ja antaa ratsastajan virheitä anteeksi.

                      Loading spinner
                      Vastaa
                      • Banana
                        30.05.2026, 17:22 #1240

                        Itselle hintaa tärkeämpi asia on oikeastaan ryhmäkoko. Maksan mieluummin muutaman euron enemmän tunnista, jos ryhmässä on kuusi ratsastajaa kahdentoista sijaan. Siinä saa kuitenkin paljon enemmän henkilökohtaista opetusta ja tunneista jää yleensä enemmän käteen.

                        Loading spinner
                        Vastaa
                    Vastaa käyttäjälle:

                    Paljonko maksat ratsastustunnista?

                    Tietosi:




                    <a href="" title="" rel="" target=""> <blockquote cite=""> <code> <pre class=""> <em> <strong> <del datetime="" cite=""> <ins datetime="" cite=""> <ul> <ol start=""> <li> <img src="" border="" alt="" height="" width="">