Päivän tallikuulumiset

  • Tämä aihe on tyhjä.
  • Julkaisija
    Viestit
      • lissu
        20.05.2026, 09:13 #955

        ht.netissä oli aikoinaan tällainen samanlainen topikki minne sai kirjoittaa päivän tallikuulumiset. Oli hauska! Saisiko tännekin samalla lailla kerättyä porukkaa keskustelemaan.

        Minäpä aloita, ote eiliseltä: Kävin maastoilemassa ja ensimmäistä kertaa tuli ihan kevätfiilis kun aurinko paistoi ja hevosessa oli pöllöenergiaa.
        Ja talvikarvan lähtö… varma kevään merkki. Täytyy muistaa jatkossa jättää fleece-vaatteet karvanlähtöajaksi kotiin.

        Loading spinner
        Vastaa
        • Pinsku
          20.05.2026, 12:59 #962

          Kiva idea! Karvanlähtö tosiaan varma kevään merkki. Meillä alkoi operaatio 💩-siivoilu tarhoista. Saattaa olla että jatkuu vielä tämä harrastus useamman päivän kun käytössä on kottarit ja talikko vaikka tarhoja ei montaa olekaan.

          Loading spinner
          Vastaa
          • Oodi
            20.05.2026, 13:04 #963

            Kevät on täälläkin ja asiaan kuuluvat hevosen kevätpömelit. Mistähän sais turvavöitä satulaan 😄

            Loading spinner
            Vastaa
            • Polle
              20.05.2026, 19:27 #973

              Tuumin jo että ollaan ainoita joilla yhä talviturkin rippeet jäljellä, helpottavaa kuulla että muillakin. Tänään ollutkin kesä, onneksi nyt viileämpää niin jaksaa kottikärryjen kans kulkea.

              Näitten kevätpörriäisten kans tarvisin turvatyynyt kyllä joka puolelle! 😁

              Loading spinner
              Vastaa
              • lissu
                21.05.2026, 14:11 #996

                Joo, täällä pohjoisemmassa ainakin vielä viimeiset mammutit vasta alkaneet muuttaa muotoaan hevoseläimen näkösiksi ilmestyksiksi 😆

                Loading spinner
                Vastaa
                • Sari
                  22.05.2026, 20:00 #1035

                  Kiva iltapäivä tallilla! Huomaa että hevosetkin nauttii hyvästä säästä. Etenkin nyt kun ei ole vielä paljon ötököitä.

                  Loading spinner
                  Vastaa
                  • lissu
                    23.05.2026, 08:41 #1046

                    Ötökät on tosiaan kyllä se kesän ärsyttävin asia hevostelussa. Vielä en oo sellaista myrkkyä keksinyt, joka onnistuisi ne häätämään. Suunnitteilla on täksi kesäksi testata niitä paarma-ansoja, jotka kyhätään mustasta ämpäristä.

                    Loading spinner
                    Vastaa
                    • Oodi
                      26.05.2026, 09:50 #1124

                      Pitipä tulla tännekin päivittelemään ja kysymän, miten teillä on aloitettu tuoreen syöttely tai onko hepat menossa laitumelle ollenkaan? Täällä keräilty säilön sekään nyt joka ruokinnalla sellanen vajaa ämpärillinen. Sormet vääränä saanut kyllä nyhtää.

                      Loading spinner
                      Vastaa
                      • Ibero
                        27.05.2026, 22:51 #1156

                        ^ Syöttelen noin puoli tuntia päivässä ja lisäksi saa vähän vihreää iltaheinien lisäksi ja tällä mallilla mennään koko kesä eli en laita laitumelle, koska arvioin laiduntamisen riskit liian suuriksi hevoseni kohdalla. Onneksi meidän tallilla muutama muukin jää tarhaan, vaikka valtaosa menee lähiaikoina laitumelle.

                        Kauhea tuuli ollut nyt pari päivää, mutta on siinä tietysti se hyvä puoli, että ötököitä ei näy tällä hetkellä yhtään.

                        Loading spinner
                        Vastaa
                        • 30.05.2026, 15:37 #1234

                          Minä myös syöttelen 15-30min päivässä nyt alkuun. Kohta vedetään taas tarhojen viereen totutteluaitaus johon suora kulku tarhoista, siihen päästän aina toisen siksi aikaa kun liikutan toista. Kun se alue on syöty, pääsevät yhdessä 1-3h pätkiksi laitumesta rajatulle alueelle. Kätevä kun ovat omassa pihassa, niin voi totutella rauhassa omien aikataulujen mukaan. Laidunkausi alkaa kun tuo rajattu alue on loppuun kaluttu ja napataan siitä ylimääräinen aita välistä pois. Ötökkäaikaan otan kyllä silloinkin välillä päivisin hetkeksi sisään lepäämään.

                          Loading spinner
                          Vastaa
                          • Ippis
                            30.05.2026, 22:23 #1260

                            Meillä hepat laiduntaa päivisin. Tilojen puolesta olisi mahdollisuus pitää hevosia laitumella läpi yön mutta laitumen portilla on perinteisesti ollut aina iltatallin aikaan jono hevosia odottelemassa sisälle pääsyä niin ovat yön viettäneet sisätiloissa.

                            Loading spinner
                            Vastaa
                            • Olivia
                              31.05.2026, 21:03 #1296

                              Onko jollakin suosituksia ötökkämyrkystä? Tuntuu että öttiäiset on nykyään niin sitkeää sorttia että mikään aine ei tehoa. Tai onko ainoa ratkaisu ötöloimet? Minulla on sen verran ohutkarvainen tuo puokki että monet ötöloimet hiertää lavoista ja kyljistä/kainaloista karvat.

                              Loading spinner
                              Vastaa
                          Vastaa käyttäjälle:

                          Päivän tallikuulumiset

                          Tietosi:




                          <a href="" title="" rel="" target=""> <blockquote cite=""> <code> <pre class=""> <em> <strong> <del datetime="" cite=""> <ins datetime="" cite=""> <ul> <ol start=""> <li> <img src="" border="" alt="" height="" width="">