Vastaa aiheeseen: Ohjeita aloittavalle lapsi ratsastajalle
Minulle oli ratsastuskoulua etsittäessä tärkeää, että lasta ohjattiin ihan alusta saakka toimimaan hevosten kanssa oikein. Ensimmäisenä vuotena ratsastuksenopettaja oli mukana neuvomassa jokaista oppilasta hevosen hoidosta varustamiseen ja taluttamiseen. Se lisää turvallisuutta. Lisäksi halusin sellaisen paikan, jossa tunnilla ei ole hurjaa määrää ratsukoita ja löysinkin sellaisen, jossa on maksimissaan 5 kerrallaan. Tämä voi toki olla jo aika harvinaista nykypäivänä ja suurimassa osassa talleja nämä ns. pienryhmätunnit maksavat myös enemmän. Itse hevosihmisenä pystyin myös arvioimaan hevosten hyvinvointia ratsastuskoulussa, se oli myös minulle tärkeä asia että hevoset saavat ulkoilla paljon, niitä hoidetaan hyvin ja ovat tuntihevosiksi sopivia. Sitten tietysti se opettajan ammattitaito ja kuinka osaa opettaa asioita, miten huomioi jokaisen erikseen ja tasapuolisesti. Kaikenlaista on tullut nähtyä ja varsinkin lasten tunneilla. Tuosta putoamisesta niin se kuuluu ihan asiaan varsinkin alkuvaiheessa, että välillä ratsastajalla tasapaino pettää ja muksahdetaan alas. Se on tietysti eri asia, jos putoamiset johtuvat ponin/hevosen pukittelusta tai muusta vastaavasta ja jos se on jatkuvaa. Täälläkin voi varmasti kysyä suosituksia ratsastuskouluista =).
