Ohjeita aloittavalle lapsi ratsastajalle
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaViestit
-
-
Aloittelija23.05.2026, 19:33 #1055
Hei,
7v tyttö on aloittamassa ratsastus harrastusta. Vanhempana en tiedä hevosista mitään. Ensimmäisillä tunneilla varmasti kerrotaan kaikki perusteet ja miten tallissa ollaan. Tuleeko vinkkejä mieleen mihin kannattaa aloittelijan juuri kiinnittää huomiota että ratsastus lähtee sujumaan? -
Tuntilainen23.05.2026, 21:53 #1059
Tärkein on varmasti löytää laadukas ja turvallinen ratsastuskoulu. Monesti SRLn hyväksymissä ratsastuskouluissa pääpiirteittäin perusasioiden tulee olla kunnossa. Asianmukaisesti toimivilla ratsastuskouluilla on monilla kotisivuillaan info-osio, josta löytyy tarpeellinen tieto tunteihin valmistautumisesta. Ja monet tallit lähettävät alkeiskurssilaisille infokirjeen ennen kurssin alkua.
Vanhempana tärkeintä on kannustaa ja tukea lasta, mutta jättää opettaminen ammattilaisille ja luottaa ammattiopettajan näkemykseen. Kysyä saa ja pitää, jos hevostelun alkutaipaleella tulee haastetta tai jokin mietityttää. -
Luiska24.05.2026, 09:00 #1067
Ei oo kyllä aina ihan sanottu että SRLn hyväksymillä ratsikouluilla homma toimisi automaattisesti turvallisesti. Niihinkin on tullut törmättyä, jossa tuntikäytössä on siihen sopimattomia hevosia ja epäpäteviä opeja. Maalaisjärjellä pärjää pitkälle. Jos tuntuu, että joku tallin hommassa mättää niin luultavasti kannattaa etsiä toista tallia.
-
Aloittelija24.05.2026, 17:34 #1082
Kiitos vastauksista. Turvallisuus on itsellekin tärkeintä. Mistä hyvän tallin sitten huomaa? Siitä ettei ratsastajat putoile hevosten kyydistä? Tämän ikäisissä se taitaa olla tärkeintä kun ei voida olettaa että lapset heti osaisivat toimia oikein hevosen selässä?
-
Riesa25.05.2026, 11:01 #1100
Minulle oli ratsastuskoulua etsittäessä tärkeää, että lasta ohjattiin ihan alusta saakka toimimaan hevosten kanssa oikein. Ensimmäisenä vuotena ratsastuksenopettaja oli mukana neuvomassa jokaista oppilasta hevosen hoidosta varustamiseen ja taluttamiseen. Se lisää turvallisuutta. Lisäksi halusin sellaisen paikan, jossa tunnilla ei ole hurjaa määrää ratsukoita ja löysinkin sellaisen, jossa on maksimissaan 5 kerrallaan. Tämä voi toki olla jo aika harvinaista nykypäivänä ja suurimassa osassa talleja nämä ns. pienryhmätunnit maksavat myös enemmän. Itse hevosihmisenä pystyin myös arvioimaan hevosten hyvinvointia ratsastuskoulussa, se oli myös minulle tärkeä asia että hevoset saavat ulkoilla paljon, niitä hoidetaan hyvin ja ovat tuntihevosiksi sopivia. Sitten tietysti se opettajan ammattitaito ja kuinka osaa opettaa asioita, miten huomioi jokaisen erikseen ja tasapuolisesti. Kaikenlaista on tullut nähtyä ja varsinkin lasten tunneilla. Tuosta putoamisesta niin se kuuluu ihan asiaan varsinkin alkuvaiheessa, että välillä ratsastajalla tasapaino pettää ja muksahdetaan alas. Se on tietysti eri asia, jos putoamiset johtuvat ponin/hevosen pukittelusta tai muusta vastaavasta ja jos se on jatkuvaa. Täälläkin voi varmasti kysyä suosituksia ratsastuskouluista =).
-
Äiti25.05.2026, 11:41 #1103
Putoamiset tosiaan kuuluu asiaan jossain määrin eikä välttämättä ole hyvän ratsastuskoulun mittari (mikäli ei nyt ihan joka tunti joku tipu selästä). Itse koen, että aloittelevan harrastajan olisi tärkeää oppia hyvät hevosten käsittelytaidot eli mielummin vaikka niin, että aluksi tunnista on varattu reilusti aikaa hevosten käsittelyharjoituksiin tallissa. Ratsastusmäärää ehtii kasvattaa myöhemmin, mutta se kostautuu jos alkeiskurssin jälkeen lapset eivät ole opetelleet vielä kunnolla esimerkiksi hevosten varustamista ja satulointia, sillä myöhemmässä vaiheessa pitää jo usein pärjätä itsenäisemmin näissä toimissa.
-
Muori27.05.2026, 10:37 #1145
Moni vanhempi muuten innostuu itsekin kokeilemaan ennemmin tai myöhemmin 😄 Aika nopeasti sitä huomaa seisovansa kentän laidalla säästä riippumatta ja oppivansa samalla itsekin hevosten tavoille. Olisi kiva, kun ratsastuskouluilla järjestettäisi aloittelijoiden vanhemmille joku tutustu talliin- luento kurssin alussa.
Yksi hyvä merkki tallista on myös yleinen ilmapiiri. Tervehditäänkö uusia, neuvotaanko ystävällisesti ja uskalletaanko kysyä apua. Lapselle on iso juttu että tallille on mukava mennä eikä tarvitse jännittää koko aikaa.
-
-
JulkaisijaViestit
